Review: Eten met Jezus

oktober 2020

Eten met Jezus – geschreven door Stefan Paas, Gert-Jan Roets, Siebrand Wierda

Dit is een boek met Bijbelstudies over maaltijden in het boek van Lucas uit het Nieuwe Testament. Het boek heb ik voor mijn verjaardag gekregen van Maartje van de eindredactie, omdat ik het leuk vind om samen met mensen te eten. Maartje komt zelf ook wel eens bij mij eten en dan is het altijd gezellig.

Op de voorkant van het boek is een plaatje van een knapperige ciabatta en een oude kruik met wijn te zien. De wijn heeft duidelijk gelekt. In eerste instantie dacht ik dat ik een receptenboek zou krijgen met Bijbelse maaltijden waarin Jezus tips geeft. Die indruk kreeg ik ten minste. Een soort Sonja Bakker of Jaimie Oliver kookboek.

Maar eenmaal aan het boek begonnen, is er niet veel te zien van een dergelijk kookrecept. Integendeel, het boek gaat in op verschillende Bijbelverhalen waarin Jezus aan het eten is met veel verschillende mensen. Zowel goede als slechte. Ergens in het boek wordt ook gezegd dat mensen zeggen dat Jezus een ‘veelvraat en een dronkaard’ is. Maar de eetgelegenheden gaan niet om het eten of drinken, maar om de ontmoetingen met mensen en wat de ontmoeting daarna voor invloed heeft op die personen. In dit geval was het Jezus die mensen hun leven 180 graden kon laten draaien.

Dit kwam bijvoorbeeld voor bij Zacheus, de tollenaar, die helemaal niet zo geliefd was omdat hij eigenlijk geld stal van de mensen. Hij vroeg meer belastinggeld dan nodig. Daarom had hij ook vrienden verloren en was het speciaal dat Jezus bij hem wilde eten. De mensen die het zagen vonden het maar raar. Zacheus werd vervolgens tijdens de maaltijd geïnspireerd om de mensen geld terug te geven, maar dan ook 4x keer meer dan het bedrag waarmee hij ze had bedonderd.

Ook het verhaal van Martha en Maria werd toegelicht in het kader van een ‘eetceremonie’. Martha moest zich gewoon meer relaxt gedragen toen Jezus bij haar en haar zus op bezoek kwam. In plaats daarvan maakte ze zich veel te veel zorgen dat er nog ‘zo veel werk’ te doen was om de avond te laten slagen. Maria daarentegen zat lekker rustig naar Jezus’ verhalen te luisteren en gaf de gast haar onverdeelde aandacht. Ik vond het wel een mooie beeldspraak dat Martha’s manier van dienen zou ophouden als Jezus zou sterven, maar die van Maria niet, namelijk het luisteren naar Jezus. Luisteren  zou ook nog steeds kunnen na Jezus’ dood.

Ik heb geen standaardrecept met ingrediënten en kookaanwijzingen kunnen aantreffen, maar misschien wel een soort recept om te volgen als je een ‘gastmaal’ gaat organiseren en waar het dan echt om gaat. Over het bij elkaar brengen van mensen, gezelligheid en wie weet ook wel bekeringen. Dat mensen gaan nadenken waarmee ze bezig zijn en mogelijk veranderen ze, zodat ze doen wat ze moeten doen.

Wat mij verder wel opviel was dat het boek eindigde met de boodschap om christen te worden en dan ‘met Jezus aan tafel te gaan’, terwijl Jezus het voorbeeld gaf om met alle mensen aan tafel te gaan als dat kan. Dit vind ik wel een beetje tegenstrijdig omdat de verhalen laten zien dat het niet om het ‘christen-zijn’ gaat.

Maar al met al vind ik het boek een aanrader omdat de verhalen waar Jezus aanschuift bij verschillende etentjes uitgebreid worden uitgediept en de context, waarin de verhalen zijn geschreven, ook goed wordt toegelicht.

Door: Linda de Valk

Geef een antwoord